måndag 3 februari 2014

Om helgen

Dagens äventyr i föreningslivet får ställas in på grund av förkylning. Skulle ha varit och spelat trumpet i Dejefors musikkår ikväll. Får nog vara hemma från skolan imorgon, synd att missa, då vi just nu har en väldigt inspirerande föreläsare.
Hur blev då helgen? Jag behövde inte bekymra mig om vad jag skulle fördriva tiden med i väntan på mötet. Mitt sällskap som klev på bussen i Sjögränd underhöll med intensiva filosofiska betraktelser. Det utmynnade i en associationsfest.  Vi hann knappt få något att äta innan mötet. Delvis på grund av att det var svårt att hitta något som var öppet, och som var lite mer speciellt än ett vanligt snabbmatställe. I sista stund blev det Amerikanska våfflor på King Creole på Haga. Då hade vi hunnit med ett besök på en antikaffär och ett långt samtal med affärsinnehavaren.
Mötet gick jättebra,även om vi var ganska få. Sex personer med den tillresta Lena Stark ifrån Nationella Basinskomstsrörelsen.  Vi talade om vikten av att skapa en bra argumentationsbank och om vad som hade lockat oss till Basinkomströrelsen.  Det handlade mycket om möjligheter att få utvecklas som människa, om grundtrygghet och om att få vara med sina barn.  Jag trivdes av våra spridda åldrar och erfarenheter. Hoppas att jag har möjlighet att delta i den planerade studiecirkeln.
Vi fick se på några böcker i ämnet som är lämpliga att läsa:

Guy Standing  "prekariatet"
Kristian Borg (red.)  "After work, farväl till arbetslinjen"
Roland Paulsen "arbetssamhället"
Göran Hjort "garantiinkomst"

Vi fick också veta att Finland kommit ganska lång i frågan och uppmanades besöka deras hemsida.  
Lyckligt för mig, som tycker mycket om finska hemsidor. Det händer att jag besöker finska myndighetssidor för att njuta av språkbruket. Jag behärskar bara svenska, men det är en annan svenska i Finland, en annan språkkultur. Svårt att beskriva, men prova gärna att besöka en hemsida för en finsk kommun och se själv.

Resten av helgen ägnades åt kärlek kvinna till kvinna och god mat. Går definitivt till historien som en av årets bästa helger.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar