lördag 8 mars 2014

Väljer att vara kristen

Efter semlor kommer fasta.
Att fasta är nyttigt. Det behöver inte innebära att inte äta, utan att sänka kraven. Det är så lätt att skämma bort sig med en massa gott, och så glöms det bort hur gott det egentligen är med råris och havregrynsgröt.
Igår träffades vi i kyrkan. Egentligen kände jag som att jag inte hade tid. Men det hade jag. Har visst svårt att skilja på vad som är viktig tid och oviktig tid.
Jag samlar på perspektiv. Det kristna perspektivet är viktigt. Att öppna hjärtat för ljuset. Vem jag väljer att vara avgör om det jag vill göra ska göras med kamp eller med lättnad.
Att jag vill leva ett gott ljust liv vet jag. Vet skillnaden.
Vill inte jaga mig fram. Vill gå i ro.
Att välja att  vara kristen är på ett sätt att välja att vara en avvikare. Att bli ifrågasatt på alla möjliga vis. Å andra sidan så väljer jag hellre att bli ifrågasatt av andra och trygg i mig själv än tvärtom.
Jag väljer att vara kristen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar