lördag 8 februari 2014

Nyttan med folkbildning

Vaknar ännu en dag och konstaterar att jag inte är frisk. Är trött på det nu. Känner kroppens förfall av stillasittandet och stillaliggandet. Idag tar svenska rallyt slut, och jag har missat hela. På ett sätt så gör det kanske inte något, för alla gånger jag varit på det har jag alltid tyckt att hemfärden varit det bästa, att det bästa är när beslutet är fattat: "Nu åker vi hem". Ändå känns det viktigt att själv vara den som bestämmer.

Det är också mer än hög tid att strukturera upp den kommande tidens skoluppgifter, som är fyra till antalet, och innefattar tre ganska långa texter och ett grupparbete. Två av böckerna är på engelska, och jag kommer förmodligen att resa de nitton milen hem till min mamma för att låna hennes översättningspenna för att kunna fixa det.

Just nu läser jag en antologi som heter "Nyttan med folkbildning". Den stod på en liten vagn inne ett lärarrum som jag helt tillfälligt hade tillträde till, och var ratad av biblioteket.  Brukar stå en sån vagn inne i själva biblioteket också. Det märks dock att man väljer ut särskilda böcker att ställa i lärarrummet. Precis som att lärare har mer rätt till de bildande böckerna, och som att biblioteksbesökarna får nöja sig med romaner, flummiga självhjälpsböcker etc.  Det kapitel jag helt nyligen läst, dissekerar ordet folkbildning med fokus på ordet "folk". Den historiska bilden av folkbildningen som författaren visar är en nationalistisk bild, att folkbildningen kommit till därför att man ville bilda det folket som ändå liksom hade den bästa folksjälen. .......Vår svenska historia under början av 1900-talet är alltså nationalistisk. Socialdemokraternas historia är kanske inte så långt ifrån dagens Sverigedemokrater, även om vi nu inte vet om deras framtid.  Därför kan man ju hoppas att den här nationalismen som ökar nu kommer att ebba ut. Det går ju igen hela tiden, är det dåliga tider så ökar nationalismen och rasismen. Är som hugget i sten, och det kanske man inte ska klandra de som har den åsikten för? Om man tänker att det är så det måste bli på grund av den mänskliga psykologin och sociologin. Det enda som är att göra är ju i så fall att åstadkomma en värld med välfärd och och en jämlikhet. Så ger det sig av sig självt? Värdegrund behövs. Allas lika värde.

Dagarna är alltså ensamma. Tvättar alla lakan. Ska gå till affären sedan, och handla efter regeln "de fem nödvändigaste varorna" Mitt bästa spartips. Kom på nu att det är melodifestivalen i kväll, det ska jag se.
En vän var här en stund, och vi kontrollräknade en kassa under fyra ögons insyn. Imorgon är det långrep med musikkåren och jag önskar väldigt innerligt att jag kan vara med.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar